Verkkopalvelussa tai mobiilisovelluksessa tapahtuneen session määritelmä perustuu itse asiassa vain sopimukseen siitä, miten kuluttajien käyttäytyminen teknisen mittauksen pohjalta tulkitaan eri[…]
Read moreFAQ Category: 2. Mittauksen toteutus - tällä tavoin luvut syntyvät
Miksi uudet luvut poikkeavat edellisen järjestelmän luvuista?
Kahden eri järjestelmän välisille eroille saattaa olla sekä teknisiä että tilastollisia syitä. Tunnettuja suurimpia syitä Comscoren ja AudienceProjectin eroavaisuuksille ovat[…]
Read moreMitä pitäisi tagittaa ja mitä jos niitä ei ole tehty?
Kaikki online sisältö sekä sovellukset tulisi tagittaa, jotta varmistetaan mittauksen oikeellisuus ja se ettei kävijämäärät aliestimoidu. Osana mukaantuloprosessia AP tekee[…]
Read moreMitkä kaikki päätelaitteet ovat mukana mittauksessa?
Tällä hetkellä älytv-sovelluksia lukuunottamatta käytännössä kaikki internet-yhteydellä varustetut päätelaitteet, joiden avulla suomalaiset kuluttavat mukana olevien yhtiöiden sisältöjä, ovat mukana mittauksessa.[…]
Read moreMittaako FIAM nettokävijälukuja?
Kyllä, FIAMista saadaan nettokävijälukuja, jossa eri laitteita käyttävä käyttäjä lasketaan mukaan vain kerran. Samoin pystytään eri mediayhdistelmistä laskemaan nettolukuja.
Read moreMiten botti-liikenne huomioidaan FIAMissa?
Botti-liikennettä on kahdenlaista: 1.Hyvät botit (crawlers, spiders). esim. hakukoneisiin tietoa hakevat botit. tunnistettavissa yleensä helposti User-Agenttien kautta ja saadaan suodatettua[…]
Read moreMiten panelistien yksityisyyttä suojataan?
Yksityissuoja on vahvasti sisäänrakennettuna kaikkeen AP:n toimintaan. Panelistien suostumus (consent) kysytään ensin kertaalleen online kyselyyn osallistuessa ja sitten vielä uudestaan[…]
Read moreMiten paneelin tiedot painotetaan?
AP:n panelistit painotetaan iän ja sukupuolen mukaan. Panelistit painotetaan aina kahden viikon välein uudestaan. Painotukset koskevat vain paneelia ja yksittäisiä panelisteja,[…]
Read moreMiten hyvin paneelin koko riittää pienemmille medioille?
AP:n paneelin suuri koko tarjoaa hyvät havaintomäärät pienemmillekin medioille. Medioille, joiden paneelihavainnot jäävät viikkotasolla alle 50, raportoidaan 4 viimeisimmän viikon[…]
Read moreKuinka panelistien edustavuus varmistetaan?
Tällä hetkellä AudienceProjectin Suomen paneelissa on n. 76 000 osallistujaa. AP:n värväysmetodologia mahdollistaa siis suuren paneelikoon ja muutenkin hyvän edustavuuden, kun[…]
Read more