Verkkopalvelussa tai mobiilisovelluksessa tapahtuneen session määritelmä perustuu sopimukseen siitä, miten kuluttajien käyttäytyminen teknisen mittauksen pohjalta tulkitaan. Klassisesti on päädytty esim.[…]
Read moreFAQ Category: 2. Mittauksen toteutus - tällä tavoin luvut syntyvät
Miksi uudet luvut poikkeavat edellisen järjestelmän luvuista?
Eri järjestelmien välisille eroille yleisöestimaateissa on sekä teknisiä että tilastollisia syitä. Suurimpia syitä eroavaisuuksille ovat mm. se, että uudessa mittausjärjestelmässä[…]
Read moreMitä pitäisi tagittaa?
Kaikki online-sisältö sekä sovellukset tulisi tagittaa, jotta varmistetaan mittauksen oikeellisuus ja se etteivät kävijämäärät aliestimoidu. Osana mukaantuloprosessia AP tekee laadunvalvontatarkistuksen[…]
Read moreMitkä kaikki päätelaitteet ovat mukana mittauksessa?
Tällä hetkellä käytännössä kaikki internet-yhteydellä varustetut päätelaitteet, joiden avulla suomalaiset kuluttavat mittauksessa mukana olevien yhtiöiden sisältöjä, ovat mukana luvuissa. AudienceProject[…]
Read moreMittaako FIAM nettokävijälukuja?
Kyllä, FIAMista saadaan nettokävijälukuja, jossa eri laitteita käyttävä käyttäjä lasketaan mukaan vain kerran. Samoin eri mediayhdistelmistä on mahdollista laskea nettolukuja.
Read moreMiten botti-liikenne huomioidaan FIAMissa?
Botti-liikennettä on kahdenlaista: Hyvät botit (crawlers, spiders). esim. hakukoneisiin tietoa indeksoivat botit. tunnistettavissa yleensä helposti User Agent -tunnisteen kautta ja[…]
Read moreMiten panelistien yksityisyyttä suojataan?
Yksityisyyden suoja on kuuluu vahvasti kaikkeen AP:n toimintaan. Panelistien suostumus (consent) kysytään ensin kertaalleen online-kyselyyn osallistuessa ja vielä uudestaan tutkimuspaneelin[…]
Read moreMiten paneelin tiedot painotetaan?
AP:n panelistit painotetaan iän ja sukupuolen mukaan. Panelistit painotetaan aina kahden viikon välein uudestaan. Painotukset koskevat vain paneelia ja yksittäisiä[…]
Read moreMiten hyvin paneelin koko riittää pienemmille medioille?
Uusi laskentamalli toimii paremmin kaiken kokoisille sivustoille, mutta erityisesti pienet sivustot hyötyvät laskentamallista joka ei ole riippuvainen tarkastelujakson panelistihavaintojen määrästä.[…]
Read moreKuinka panelistien edustavuus varmistetaan?
Tällä hetkellä AudienceProjectin Suomen paneelin koko on n. 40 000 osallistujaa. AP:n värväysmetodologia mahdollistaa siis suuren paneelikoon ja muutenkin hyvän[…]
Read more