Kuinka panelistien edustavuus varmistetaan?

Tällä hetkellä AudienceProjectin Suomen paneelin koko on n. 40 000 osallistujaa. AP:n värväysmetodologia mahdollistaa siis suuren paneelikoon ja muutenkin hyvän edustavuuden, kun värväystä tehdään monilla erityyppisillä sivustoilla. Pohjoismaisiin paneeleihin on värvätty AP:n paneelin olemassaolon aikana ihmisiä yhteensä 18 000 eri nettisivustolta ja yhtäaikaisesti käynnissä on n. 2 000 kyselyä.

Kukaan ei voi itse värväytyä paneeliin: ihmiset voivat liittyä siihen vain AP:n kutsusta. Tästä johtuen kaikilla verkon käyttäjillä on enemmän tai vähemmän sama todennäköisyys saada kutsu. Näin minimoidaan myös ns. ammattipanelistien mukanaolo sekä taataan näytteen satunnaisuus, mikä on kaikessa tutkimuksessa elintärkeää.

Tieto yhdeksästä perustaustamuuttujasta pysyy aina liitettynä mukaan vastaajatietoihin ja tämän seurauksena kyselyiden edustavuus voidaan arvioida suhteessa väestöön. Panelistien suhteellinen jakauma näissä perustaustamuuttujissa vastaa alun perinkin varsin tarkasti Suomen väestön jakaumaa. Sen lisäksi edustavuus ja datan laatu turvataan painottamalla aineisto Suomen väestötietoon tilastotieteellisin menetelmin.

Sisäänrakennetun varmistuksen ja virheenkorjauksen lisäksi (esim. postinumeroiden koodin oikeellisuus) järjestelmä tekee automaattisia tarkastuksia vastauksiin jälkikäteen ennen kuin vastaaja lisätään paneeliin. Automaattiseen tarkistukseen kuuluu myös looginen tarkastelu, joka analysoi vastausten sisäistä johdonmukaisuutta. Tarkistus torjuu paneelista esim. vastaajan, joka on vastannut olevansa 16-vuotias joka asuu yksin kahden lapsen kanssa. Myös liian nopeasti vastanneet tai kysymysten yli hypänneet jäävät paneelin ulkopuolelle.

Jos panelistista ei jää mitään jälkeä mittaukseen (vähintään yksi avattu sivusto tai mainos) 90 päivään, henkilö poistetaan paneelista.