Miten sessiot lasketaan FIAMissa ja miksi luvuissa on eroja omaan analytiikkaamme?

Verkkopalvelussa tai mobiilisovelluksessa tapahtuneen session määritelmä perustuu itse asiassa vain sopimukseen siitä, miten kuluttajien käyttäytyminen teknisen mittauksen pohjalta tulkitaan eri vierailuiksi. Klassisesti on päädytty esim. määritelmään jonka mukaan yli puolen tunnin tauko sivuston tai palvelun käytössä käynnistää uuden session, ja myös AudienceProject toimii tämän määritelmän pohjalta. Session määritelmä sisältää mittaustyökalusta riippuen myös muita teknisiä reunaehtoja, ja lisäksi mittauksen teknisessä toteutuksessa ja/tai mittausjärjestelmien datan tulkinnassa on yleensä keskinäisiä poikkeavuuksia, jotka selittävät erot tuloksissa. Lopulta kysymys ei ole siitä minkä järjestelmän tuottamat sessioluvut ovat oikeita yhden julkaisijan näkökulmasta, vaan tärkeämpää uuden FIAM-mittauksen tuloksissa on vertailtavuus markkinassa eri toimijoiden välillä.