Kotimaisten medioiden mobiilikäyttäjien määrä roimassa kasvussa

25.10.2018

FIAMin lanseerauksen aikaan puolisen vuotta sitten kotimaisten medioiden sivustoilla ja sovelluksissa kävi kuukausittain 3,05 miljoonaa suomalaista yli 15-vuotiasta (maaliskuu 2018). Nyt tuoreimmissa syyskuun luvuissa kuukausikävijöitä on jo 3,32 miljoonaa. Kasvua puolessa vuodessa mobiilikäyttäjien määrään on tullut siis 9%. Edelleen kotimainen media tavoittaa käytännössä kaikki suomalaiset mobiilikäyttäjät:

Suurin osa mobiilikäyttäjistä käyttää kotimaisia medioita älypuhelimilla ja yhteensä heitä kotimaisten medioiden sivuilla kävi syyskuussa 3,1 miljoonaa, joka on 99% kaikista yli-15-vuotiaista älypuhelinkäyttäjistä.

Tablettikäyttäjistä kotimainen media tavoittaa 73% kuukaudessa, heistäkin suurin osa käyttää kuitenkin kotimaista mediaa älypuhelimella ja tabletin käyttö on harvempaa.

Kasvua kaikilla mediataloilla

Eniten mobiilikäyttäjiä on seuraavilla mediataloilla:

Kasvua kotimaisen median kuukausittaisissa mobiilikäyttäjissä on ollut siis yhteensä 9% verrattaessa maaliskuun ja syyskuun lukuja, mikä tarkoittaa noin 270 000 kävijää.

Puolen vuoden aikana kaikki 28 FIAM-mittaukseen kuuluvaa mediataloa ovat kasvattaneet mobiilikäyttäjien määrää selvästi. Suurilla mediataloilla mobiilitavoittavuus on ollut jo aiemmin korkea, mutta niilläkin kasvu puolessa vuodessa on ollut roimaa:

Sanoma +7%
Alma Media +7%
Yle +6%
Otavamedia +5%
MTV +3%
Aller Media 11%
Mediatalo Keskisuomalainen +10%
Fonecta +14%
A-lehdet +7%
Schibstedt Media Group +13%

Vaikka tässä on tarkasteltu vain kahden yksittäisen kuukauden (maaliskuu ja syyskuu) dataa, niin muutokset näkyvät myös näiden kuukausien välissä samansuuntaisina. Kun mittausdataa kertyy pidemmältä ajalta, niin pääsemmekin tekemään tarkempia analyyseja pidemmän ajan keskiarvoilla.

Kerron mielelläni lisää mobiilin kasvusta myös tarkemmin,

Tomi Härmä
0400 797 911
tomi.harma@mediametrics.fi