Kotimaiset mediat tavoittavat kaikki suomalaiset mobiilikäyttäjät

Suomalaisten sanotaan olevan kännykkäkansaa. Kaiken kaikkiaan yli 15-vuotaita suomalaisia, jotka käyttävät älypuhelinta tai tablettia on n. 3,1 miljoonaa eli 74% väestöstä. Ja kotimaiset FIAM-asiakkaiden mediat tavoittavat näistä kutakuinkin jokaisen, maaliskuussa 3,05 miljoonaa.

Viisi suurinta mediaa mobiilissa tavoittavat jokainen niin ikään suurimman osan mobiilikäyttäjistä, kuukausitavoittavuusprosentit nousevatkin näin kansainvälisestikin tarkasteltuna korkeiksi:

Yle   93,8 %
Ilta-Sanoma   91,7 %
Iltalehti   87,6 %
MTV   79,3 %
Helsingin Sanomat   76,3 %

comScoren yleisömittausdatassa lukuihin pääsee pureutumaan myös paljon syvemmälle. Katsottaessa miten käyttö jakautuu ikäryhmiin tai päätelaitteisiin löytää lisää näkemystä joko mediasuunnittelun tai palvelukehityksen tueksi.

Tarkasteltaessa esimerkiksi suurinta kaupallista mediaa Ilta-Sanomia, huomataan että ikäryhmittäin tavoittavuus käyttäytyy eri tavoin ikäryhmien välillä. Samalla lailla käyttäytyvät myös muiden suurimpien medioiden käyttäjät.

Ilta-Sanomat, kuukausitavoittavuus-%:

Ikä                    iPhone             Android
25-34               77,5 %             100,0  %
35-44               96,4 %             99,0 %
45-54               100,0 %           90,8 %
55-64               100,0 %           82,9 %

Myös keskimääräisiä käyttöminuutteja per käyttäjä tarkasteltaessa löydetään mielenkiintoisia eroja erilaisten käyttäjäryhmien kesken. Erityisesti älypuhelin- ja tablettikäyttäjät eroavat toisistaan, tablettikäyttäjien keskuudessa keskimääräinen käyttöaika on jopa nelinkertainen. Ero on suurempi medioissa, joissa luetaan näköislehtiä (kuten HS.fi) tai katsotaan tabletilta liikkuvan kuvan sisältöjä (Areena, Katsomo, Ruutu).

Pelkkien multiplatform-kuukausitavoittavuuslukujen lisäksi dataan kannattaakin pureutua monipuolisesti erilaisia metriikoita sekä eri taustaryhmien ja eri alustojen lukuja hyödyntäen.

Ole yhteydessä, niin pohditaan yhdessä miten FIAM-data voi auttaa juuri sinua syvällisempien näkemysten tuottamiseen,

Tomi
0400 797 911
tomi.harma@mediametrics.fi

Lähde: FIAM – comScore Mobile Metrix, maaliskuu 2018