Viimeisen vuoden ajan AudienceProject on yhdessä Media Metrics Finlandin ja suomalaisten mediatalojen kanssa rakentanut työnimellä FIAM2.0 -kulkenutta internetin yleisömittauksen hanketta. Ensimmäiset uudistetun mittauksen viikkoluvut ovat julkisia 8.12.2022. FIAM-asiakkaille uudistus näkyy ensimmäisen kerran tiistaina 29.11. kun tilaajille julkiset päiväluvut raportoidaan uusissa työkaluissa.
Julkistus tuo monia uusia ominaisuuksia datan käsittelyyn ja analysointiin sekä perustuu täysin uuteen neuroverkkopohjaiseen tavoittavuuslaskentaan, joka on suunniteltu taklaamaan erityisesti evästeiden poistumista.
Uusia ominaisuuksia ovat mm. kyky tuottaa viikkodatan lisäksi myös päivälukuja sekä maantieteellisen alueen käyttö taustamuuttujana. Lisäksi älytv-sovellukset on otettu mittauksen piiriin. Taustamuuttujat ja mitattujen kokonaisuuksien yleisöprofiilit tuotetaan jatkossakin AudienceProjectin laadukkaan paneelin avulla.
Datan tuottamiseen ja käsittelyyn liittyvää käytettävyyttä on myös kehitetty. Analyysi- ja hallintakäyttöliittymät on uudistettu ja yhtenäistetty siten, että asiakkailla on jatkossa käytössään vain yksi työkalu jonka avulla on mahdollista hallita asiakaskohtaista julkaisukokonaisuutta, validoida, katselmoida ja julkaista lukuja, sekä suorittaa kaikki tarvittava analysointi omalla ja kilpailijadatalla.
28.11. jälkeen kerättävä data raportoidaan uusien käyttöliittymien kautta, joiden käytöstä tilaajille järjestetään useita workshoppeja AudienceProjectin ja MMF:n toimesta.