24.5.2018
FIAMiin kuuluvien kotimaisten medioiden kuukausitavoittavuus ostovoimaisimmassa 35-54-vuotiaiden kohderyhmässä on täydet 100%. Laajemmin tarkasteltuna koko työikäinen aikuisväestö (18-64) tavoitetaan erinomaisesti ja erityisesti mobiilikäyttäjien keskuudessa tavoittavuus nousee lähes sataan prosenttiin (99,8%).
Ajankäyttö kotimaisiin medioihin kasvaa voimakkaasti yli 35-vuotiaiden keskuudessa ja on korkeampi aina 65-vuotiaisiin asti keskimääräiseen netinkäyttäjään verrattuna. Myös kävijäkohtaisten sivulatausten ja visiittien perusteella 35-64-vuotaiden ryhmä on aktiivisimmin kotimaisia medioita kuluttavia.
Naisten ja miesten mediakulutuksessa selvää eroa
Kun tarkastellaan mediakohtaisia tavoittavuuksia, niin miesten ja naisten välillä eri medioiden kulutuksessa on selviä eroja viiden suurimman median jälkeen. TOP-15 medianimikkeet ovat:
Miehet | Naiset |
Yle | Yle |
Ilta-Sanomat | Ilta-Sanomat |
Iltalehti | Iltalehti |
Helsingin Sanomat | Helsingin Sanomat |
MTV | MTV |
Tori | Suomi24 |
Nelonen Media | Oikotie |
Nettiauto | Tori |
Kauppalehti | Nelonen Media |
Suomi24 | Etuovi.com ja Vuokraovi.com |
Oikotie | Vauva |
Etuovi.com ja Vuokraovi.com | Anna |
Foreca | Kaksplus |
Aamulehti | Me Naiset |
Korostettuna medianimikkeet, jotka pääsevät top-15 vain joko miehissä tai naisissa.
Katsottaessa naisia profiloivimpia medioita eli top-listaa niistä medioista, joita naiset seuraavat korostuneemmin kuin miehet, niin lista näyttää tältä:
Lily 86,1% naisia
Kauneus ja Terveys 85,5%
Indiedays 82,6%
Kodin Kuvalehti 80,4%
Meillä kotona 80,3%
FitFashion 80,0%
Kotiliesi 78,7%
Idealista 77,0%
Yhteishyvä 76,4%
Terve 76,4%
Kun taas miehet puolestaan seuraavat naisia korostuneemmin erityisesti näitä medioita:
Nettivene 80,0 % miehiä
Nettimoto 79,9%
MikroBitti 78,0%
Radio City 74,2%
Tekniikan Maailma 74,1%
Tuulilasi 73,6%
Huutokaupat 73,5%
Moottori 73,4%
Nettivaraosa 72,8%
Nettiauto 71,6%
Sekä tavoittavuuksia että muita tuloksia pääsee tarkastelemaan monipuolisesti eri ikä- ja sukupuoliryhmissä tai näiden yhdistelmissä MyMetrix-käyttöliittymässä, josta on helppo rakentaa mainostajan omaan kohderyhmään sopivaa aineistoa tai tutkia omien medioiden suoriutumista muihin medioihin verrattuna eri kohderyhmissä.
Jos mielessäsi on kysymyksiä kohderyhmäkohtaisiin ajoihin liittyen, niin autamme mielellämme!
Aurinkoisia päiviä,
Tomi
0400 797 911
tomi.harma@mediametrics.fi
Lähde: FIAM – comScore Multi-Platform MMX, huhtikuu 2018