26.4.2018
Suomalaisten sanotaan olevan kännykkäkansaa. Kaiken kaikkiaan yli 15-vuotaita suomalaisia, jotka käyttävät älypuhelinta tai tablettia on n. 3,1 miljoonaa eli 74% väestöstä. Ja kotimaiset FIAM-asiakkaiden mediat tavoittavat näistä kutakuinkin jokaisen, maaliskuussa 3,05 miljoonaa.
Viisi suurinta mediaa mobiilissa tavoittavat jokainen niin ikään suurimman osan mobiilikäyttäjistä, kuukausitavoittavuusprosentit nousevatkin näin kansainvälisestikin tarkasteltuna korkeiksi:
Yle 93,8 %
Ilta-Sanoma 91,7 %
Iltalehti 87,6 %
MTV 79,3 %
Helsingin Sanomat 76,3 %
comScoren yleisömittausdatassa lukuihin pääsee pureutumaan myös paljon syvemmälle. Katsottaessa miten käyttö jakautuu ikäryhmiin tai päätelaitteisiin löytää lisää näkemystä joko mediasuunnittelun tai palvelukehityksen tueksi.
Tarkasteltaessa esimerkiksi suurinta kaupallista mediaa Ilta-Sanomia, huomataan että ikäryhmittäin tavoittavuus käyttäytyy eri tavoin ikäryhmien välillä. Samalla lailla käyttäytyvät myös muiden suurimpien medioiden käyttäjät.
Ilta-Sanomat, kuukausitavoittavuus-%:
Ikä iPhone Android
25-34 77,5 % 100,0 %
35-44 96,4 % 99,0 %
45-54 100,0 % 90,8 %
55-64 100,0 % 82,9 %
Myös keskimääräisiä käyttöminuutteja per käyttäjä tarkasteltaessa löydetään mielenkiintoisia eroja erilaisten käyttäjäryhmien kesken. Erityisesti älypuhelin- ja tablettikäyttäjät eroavat toisistaan, tablettikäyttäjien keskuudessa keskimääräinen käyttöaika on jopa nelinkertainen. Ero on suurempi medioissa, joissa luetaan näköislehtiä (kuten HS.fi) tai katsotaan tabletilta liikkuvan kuvan sisältöjä (Areena, Katsomo, Ruutu).
Pelkkien multiplatform-kuukausitavoittavuuslukujen lisäksi dataan kannattaakin pureutua monipuolisesti erilaisia metriikoita sekä eri taustaryhmien ja eri alustojen lukuja hyödyntäen.
Ole yhteydessä, niin pohditaan yhdessä miten FIAM-data voi auttaa juuri sinua syvällisempien näkemysten tuottamiseen,
Tomi
0400 797 911
tomi.harma@mediametrics.fi
Lähde: FIAM – comScore Mobile Metrix, maaliskuu 2018