Suomalaisen median yleisömittaus vahvistuu: uusi Media Metrics Finland toteuttaa sekä verkon että luetun median yleisömittaukset
Media Metrics Finland on ostanut Media Audit Finlandin liiketoiminnan ja yhtiö vastaa jatkossa sekä Kansallisen Mediatutkimuksen (KMT) että Finnish Internet Measurement (FIAM) mittauksen toteuttamisesta. Uusi Media Metrics Finland on mediayhtiöiden , mainostajien ja mediatoimistojen omistama kolmikanta yritys (JIC = Joint Industry Committee), jonka periaatteena on tuottaa puolueetonta ja läpinäkyvää yleisömittausdataa.
Uuden MMF:n omistajia ovat Alma Media Finland oy , Keskisuomalainen Oyj, MTV, Sanoma Media Finland Oy, Yleisradio, Otavamedia Oy , Marketing Finland, I-mediat, Kalevamedia, TS-yhtymä, Salomaa -yhtiöt ja Hilla Group.
Muuttuva mediakäyttö on synnyttänyt tarpeen kotimaisen yleisömittauksen uudistamisesta kohti monikanavaisuutta. Tarve yhteistyölle yli mediarajojen on tunnistettu. FIAM ja KMT mittausten siirtyminen samaan yhtiöön on ensi askel kohti toimintatapaa, jonka tavoitteena on tehostaa median yleisömittausliiketoimintaa, kasvattaa mittaamisen osaamista sekä turvata mittaamisen kehittäminen yleisömittausten tilaajien ja käyttäjien tarpeita kuunnellen. Nykyiset ja yhtiön hallinnoitavaksi mahdollisesti tulevat mediamittaukset säilyvät omina kokonaisuuksinaan yhden organisaation hallinnoimina, kaikkien mittausten läpinäkyvyys, avoimuus ja validiteetti sekä kustannustehokas tekeminen huomioon ottaen.
”Olemme todella iloisia, että hankkeen lopputuloksena syntyi uusi laajemman omistajapohjan yhtiö kehittämään ja varmistamaan suomalaisen yleisömittaamisen laadukas tulevaisuus. Tämä on hieno esimerkki suomalaisten mediatoimijoiden yhteistyökyvystä, joka tulevaisuudessa antaa mahdollisuuden laajemmallekin yhteistyölle yli mediarajojen .” Toteavat hallituksen puheenjohtajat Kati Alijoki MMF:sta ja Tomi Takanen MAF:sta.
KMT ja FIAM mittaukset ja niihin liittyvät asiakkaiden palvelusopimukset säilyvät ennallaan. Yhtiö jatkaa myös Suomen Messutarkastus aputoiminimellä yhteistyötä Messu-ja Tapahtumajärjestäjät ry:n kanssa, messutarkastuksia toteuttaen. Niin ikään yhteistyö viiden suomalaisen ulkomainosyhtiön yhteisen ulkomainonnan yleisömittauksen hankkeessa jatkuu.
Lisätietoja:
Kaija Sinko, toimitusjohtaja Media Metrics Finland Oy / Media Audit Finland Oy