Ostovoimaisimmat kuluttajat haaviin

FIAMiin kuuluvien kotimaisten medioiden kuukausitavoittavuus ostovoimaisimmassa 35-54-vuotiaiden kohderyhmässä on täydet 100%. Laajemmin tarkasteltuna koko työikäinen aikuisväestö (18-64) tavoitetaan erinomaisesti ja erityisesti mobiilikäyttäjien keskuudessa tavoittavuus nousee lähes sataan prosenttiin (99,8%).

Ajankäyttö kotimaisiin medioihin kasvaa voimakkaasti yli 35-vuotiaiden keskuudessa ja on korkeampi aina 65-vuotiaisiin asti keskimääräiseen netinkäyttäjään verrattuna. Myös kävijäkohtaisten sivulatausten ja visiittien perusteella 35-64-vuotaiden ryhmä on aktiivisimmin kotimaisia medioita kuluttavia.

Naisten ja miesten mediakulutuksessa selvää eroa

Kun tarkastellaan mediakohtaisia tavoittavuuksia, niin miesten ja naisten välillä eri medioiden kulutuksessa on selviä eroja viiden suurimman median jälkeen.  TOP-15 medianimikkeet ovat:

Miehet Naiset
Yle Yle
Ilta-Sanomat Ilta-Sanomat
Iltalehti Iltalehti
Helsingin Sanomat Helsingin Sanomat
MTV MTV
Tori Suomi24
Nelonen Media Oikotie
Nettiauto Tori
Kauppalehti Nelonen Media
Suomi24 Etuovi.com ja Vuokraovi.com
Oikotie Vauva
Etuovi.com ja Vuokraovi.com Anna
Foreca Kaksplus
Aamulehti Me Naiset

 Korostettuna medianimikkeet, jotka pääsevät top-15 vain joko miehissä tai naisissa.

Katsottaessa naisia profiloivimpia medioita eli top-listaa niistä medioista, joita naiset seuraavat korostuneemmin kuin miehet, niin lista näyttää tältä:

Lily   86,1% naisia
Kauneus ja Terveys   85,5%
Indiedays   82,6%
Kodin Kuvalehti   80,4%
Meillä kotona  80,3%
FitFashion   80,0%
Kotiliesi   78,7%
Idealista   77,0%
Yhteishyvä 76,4%
Terve 76,4%

Kun taas miehet puolestaan seuraavat naisia korostuneemmin erityisesti näitä medioita:

Nettivene    80,0 % miehiä
Nettimoto   79,9%
MikroBitti   78,0%
Radio City   74,2%
Tekniikan Maailma   74,1%
Tuulilasi   73,6%
Huutokaupat   73,5%
Moottori   73,4%
Nettivaraosa   72,8%
Nettiauto   71,6%

Sekä tavoittavuuksia että muita tuloksia pääsee tarkastelemaan monipuolisesti eri ikä- ja sukupuoliryhmissä tai näiden yhdistelmissä MyMetrix-käyttöliittymässä, josta on helppo rakentaa mainostajan omaan kohderyhmään sopivaa aineistoa tai tutkia omien medioiden suoriutumista muihin medioihin verrattuna eri kohderyhmissä.

Jos mielessäsi on kysymyksiä kohderyhmäkohtaisiin ajoihin liittyen, niin autamme mielellämme!

Aurinkoisia päiviä,

Tomi

0400 797 911
tomi.harma@mediametrics.fi

Lähde: FIAM – comScore Multi-Platform MMX, huhtikuu 2018